Irriteret akillessene.

Akillessenen er den største og stærkeste sene, vi har i kroppen. Den binder lægmusklerne og hælknoglen sammen og den tillader, at vi strækker og bøjer foden. Akillessenen står tydeligt frem over hælen. Den kan let både ses og mærkes.
Inflammation i akillessenen er en irritationstilstand i og omkring akillessenen og dens fæste på din hælknogle. Dette kan skabe kroniske forandringer i senen

Årsag.

Irritation af akillessenen, achillessenetendinopati, opstår ved gentagne overbelastninger i form af løb og afsæt som,  kombineret med manglende styrke eller restitution, kan give overbelastning i læggen. Dette kan igen føre til overbelastning af akillessenen.
Risikoen for belastningsskader af akillessenen stiger med alderen. Tilstanden ses langt hyppigt hos løbere, men i nogle tilfælde ses det også hos folk med lille aktivitetsniveau.
Mennesker med overvægt og platfod kan også disponere til tilstanden, især kombineret med fysisk aktivitet.

Symptomer.

Ofte vil symptomerne tiltage over tid. I starten vil man ofte opleve igangsætningsbesvær, hvorefter generne vil aftage når man er blevet varm. Efter belastningen vil man så typisk opleve en forværring igen når man er blevet kold. Der vil være udtalt ømhed når man klemmer om senen.
Når tilstanden forværres kan du opleve at generne er til stede hele tiden og forværres ved belastning.
Smerterne vil typisk være lokaliseret til selve senen, men man kan også opleve irritation omkring senehæftet på hælknoglen (akillesseneentesopati) og i den slimsæk der er lokaliseret bag akillessenen (akillessenebursit).

Behandling.

Akillessenen heler langsomt, da den har relativt dårlig blodforsyning. Den langsomme heling betyder at senen bliver mere stiv og mindre elastisk som følge af dannelsen af arvæv i og omkring senen. Der kan være små bristninger i senevævet. Derfor kan senen bliver endnu mere modtagelig overfor skader når man belaster, eksempelvis med løb.
Jeg hører ofte at mine patienter har haft skaden længe og ofte i flere omgange, da de provokerer generne hver gang de forsøger at øge belastningen på senen.
I starten kan  man forsøge at reducere belastning og undgå smerteudløsende aktiviteter i en periode, da det typisk er overbelastning der udløser irritationen. Efter en periode kan man langsomt forsøge at bygge træningsmængden op igen.
Ofte ser man nedsat styrke i lægmuskulaturen og  den bedste langsigtede behandling af akillesseneirritation vil være progredieret træning hvor man reducerer smerterne og øger styrken i sene og lægmuskulatur, så de kan tolerere den belastning man udsætter dem for.