Akillessenebetændelse

• Har du ondt ca 5 cm over hælen?
  • Du er stiv i læg og hæl om morgenen når du stiger ud af sengen om morgenen eller hvis du har siddet et stykke tid.
  • Gør det ondt i akillessenen når du løber især bagefter når du er blevet kold?

Så døjer du formentlig med akillessenebetændelse.

Har du ondt i akillessenen? Se her hvad du selv kan gøre:

•  Hvis det er en akut akillessenebetændelse, skal du reducere dit aktivitetsniveau og undgå at belaste mere end senen kan tolerere.
  • Anvend hælkile på ½-1 cm i skoene, det aflaster ofte akillessenen og dennes hæfte på hælknoglen.
  • Lav aktivitet indenfor smertegrænsen. Undgå at løbe og hoppe en periode og i stedet cykle eller træne på crosstrainer.
  • Når den akutte irritation er væk kan du stille og roligt starte med aktiviteter igen. Påbegynd et styrketræningsprogram så din lægmuskulatur bliver stærk.
  • Se vores videoguide nedenfor til hvordan du træner hjemme Se træningsprogram til akillessenebetændelse i tekst og billeder her.

Kontakt eventuelt klinikken så du kan få professionel  vejledning i forhold til mængde, intensitet og korrekt udførsel af øvelserne. Vi kan også hjælpe med behandling.

Gode råd og behandling af akillessenebetændelse hos Hasselager Fysioterapi.

Jeg hører ofte at mine patienter har haft skaden længe og ofte i flere omgange, da de provokerer generne hver gang de forsøger at øge belastningen på senen. De kan ikke rigtig komme videre med træningen og har prøvet mange forskellig behandlinger.

Akillessenen heler langsomt, da den har relativt dårlig blodforsyning. Den langsomme heling betyder at senen bliver mere stiv og mindre elastisk som følge af dannelsen af arvæv i og omkring senen. Der kan være små bristninger i senevævet. Derfor kan senen bliver endnu mere modtagelig overfor skader når man belaster, eksempelvis med løb.

Ofte vil du opleve nedsat styrke i lægmuskulaturen og den bedste langsigtede behandling af akillesseneirritation vil være progredieret træning hvor man reducerer smerterne og øger styrken i sene og lægmuskulatur, så de kan tolerere den belastning man udsætter dem for.

• Hos Hasselager Fysioterapi vil du blive vejledt i hvordan du reducerer belastningen på akillessenen og undgår smerteudløsende aktiviteter i en periode, så overbelastningen og smerterne reduceres.
  • Vi benytter et velafprøvet specifikt styrketræningsprogram til din lægmuskulatur og akillessene, som arbejder hen imod at du vender tilbage til de aktiviteter du gerne vil lave. Uden smerter.

Træningen vil ofte blive kombineret med indlægssåler, aflastende tape og/eller hælkiler i skoene, hvis det er relevant.

Smerter der kan forveksles med akillessenebetændelse:

• Irritation af akillesenens tilhæftning.
  • Slimsæksirritation ved akillessenen.
  • Skade i overgangen mellem lægmuskel og akillessene (tennis leg).
  • irritation af senerne på indersiden og ydersiden af anklen.

Symptomer på akillessenebetændelse.

Ofte vil symptomerne tiltage over tid. I starten vil du ofte opleve igangsætningsbesvær, hvorefter generne vil aftage når man er blevet varm. Efter belastningen vil du så typisk opleve en forværring igen når du er blevet kold. Der vil være udtalt ømhed når man klemmer om senen.

Når tilstanden forværres kan du opleve at generne er til stede hele tiden og forværres ved belastning.

Smerterne vil typisk være lokaliseret til selve senen, men man kan også opleve irritation omkring senehæftet på hælknoglen (akillesseneentesopati) og i den slimsæk der er lokaliseret bag akillessenen (akillessenebursit).

Årsager til akillesenebetændelse.

Akillessenen er den største og stærkeste sene, vi har i kroppen. Den binder lægmusklerne og hælknoglen sammen og den tillader, at vi strækker og bøjer foden. Akillessenen står tydeligt frem over hælen. Den kan let både ses og mærkes. Betændelse/inflammation i akillessenen er en irritationstilstand i og omkring akillessenen og dens fæste på din hælknogle. Dette kan skabe kroniske forandringer i senen

Irritation af akillessenen, achillessenetendinopati, opstår ved gentagne overbelastninger i form af løb og afsæt som, kombineret med manglende styrke eller restitution, kan give overbelastning i læg og akillessene.

Risikoen for belastningsskader af akillessenen stiger med alderen. Tilstanden ses langt hyppigere hos løbere, men i nogle tilfælde ses det også hos folk med lille aktivitetsniveau.

Mennesker med overvægt og platfod kan også disponere til tilstanden, især kombineret med fysisk aktivitet.