Irriteret svangsene

• Har du smerter på indersiden af hælen?
  • Har du svært ved at træde på foden om morgenen og gør det især ondt at gå uden sko?
  • Får du ondt på indersiden af hælen når du går længere ture?

Så kan det være at du døjer med en irriteret svangsene.

Har du ondt og mistænker en irriteret svangsene? Her er hvad du selv kan gøre:

• Reducer belastningen på foden. Det kan ofte være svært da personer med fascitis plantaris ofte har et fodbelastende arbejde.
  • Anvend fodtøj der støtter din fod godt. Gerne med en fast hælkappe og god stødabsorbering. Mange oplever at en stivbundet sko er godt, andre vil hellere bruge sko med en blød sål.
  • Stræk senen samtidig med at du masserer den 10 x 10 sekunder, 3-4 gange om dagen. Stræk også akillessenen.
  • Se træningsprogram til irriteret svangsene her

Gode råd og behandling af irriteret svangsene hos Hasselager Fysioterapi:

Irriteret hulfodssene, fascitis plantaris, hælspore. Kært barn har mange navne. Tilstanden er svær at komme til livs og mange døjer med det i måneder til år i svingende intensitet. Ofte vil reduktion af belastning i en periode være medvirkende til reduktion af gener. Derudover kan der være effekt af udspænding af svangsenen og akillessene, indlægssåler i skoene, optapening af fod og ankel, massage af svangsenen. Der kan også påbegyndes styrketræning af de omkringliggende muskler i foden. Typisk vil det være flere af ovenstående tiltag der medvirker til reduktion af generne.

Hos Hasselager Fysioterapi er vi erfarne i behandling af skader i foden, herunder irritation af hulfodssenen, så du vil altid modtage professionel vejledning i øvelser og relevant behandling af din svangsene. Vi vil afklare hvorfor du har fået ondt og hjælpe dig med tiltag der fjerner dine gener. Meget ofte vil såler være en væsentlig faktor til reduktion af diner fodsmerter. Hos os anvender vi Formthotics såler der tilpasses til din fod. Læs mere om såler her. Klinikken er beliggende i det sydlige Aarhus, tæt på Viby, Stavtrup og Tranbjerg. Vi har gratis parkering lige ved døren.

Symptomer på irriteret svangsene:

Smerterne kommer ofte snigende og starter med primært at være til stede fra morgenstunden med igangsætningsbesvær. Generne forsvinder når du er i gang og kommer så igen sidst på dagen når du er i ro. Når tilstanden udvikler sig kan du opleve at have ondt når du står og forværring af smerterne når du er i aktivitet. Mange vil opleve at man de første par minutter om morgenen er nødt til at gå på tæer fordi det gør ondt at lægge vægt på hælen.

Smerterne er typisk lokaliseret på indersiden af hælknoglen og strække sig et par centimeter ud i svangen.

Årsager til irriteret svangsene:

Svangsenen er en kraftig sene der udspringer fra hælknoglen og breder sig ud og hæfter på alle tæerne. Senestrøget på indersiden er det kraftigste.

Senen er en vigtig stødabsorberende struktur i foden og den er med til at opretholde svangbuen i foden. Den er en vigtig struktur når man afvikler et skridt og fungerer nærmest som en elastik når man sætter fra.

Fejlagtigt er tilstanden i mange år blevet kaldt hælspore, da man troede at smerterne skyldtes den knogletap der kan dannes der hvor hulfodssenen hæfter på hælknoglen. Andre almindelige betegnelser er fascitis plantaris og plantar fasciopati.

De aktiviteter der udløser irriteret svangsene er ofte de samme som ved irritation af akillessenen da hulfodssenen er en funktionel forlængelse af akillessenen.

Tilstanden ses ofte hos løbere og mennesker der står og går meget. Det kan eksempelvis være håndværkere og folk der arbejder på lager eller køkken. Der er også en del der tyder på at vægt og fodstilling kan spille en rolle i forhold til at udvikle irriteret svangsene.

Vi bruger ofte såler som en del af behandlingen. Læs om såler her

• Vi hjælper dig med hvordan du kan reducere belastningen på din fod så det går mindst muligt ud over dit arbejde og dine daglige aktiviteter.
  • Du får vejledning i hvilken type fodtøj der kan støtte din fod og reducere smerterne og belastningn på senen.
  • Du bliver vejledt i øvelser der styrker og smidiggør din fod. Der kan blive anvendt såler og tape som en del af behandlingen.