Knæskader

Smerter i knæet og knæskader kan have mange årsager. Knæet er et stort led og det udsættes dagligt for store og tunge belastninger. I knæleddet findes knogle og brusk, ledhinder, menisker, ledbånd og slimsække.

Derudover hæfter muskler og sener omkring knæet. Alle disse strukturer kan medvirke til at du får smerter i knæet.

Knæskader

Ofte opstår knæsmerter på grund af overbelastning igennem længere tid, især indenfor sport og tungt fysisk arbejde. Det kan føre til irritation af sener, senetilhæftninger, muskler, ledbånd og slimsække.

Knogler og ledbrusk kan også overbelastes og føre hævelse i knoglen og revner og slid på ledbrusken i knæet. Slidforandringer i brusk og menisk kan i sidste ende føre til artrose i knæene.

Rigtig mange knæskader opstår på grund af sport, hvor overrevne eller forstrukne ledbånd er hyppige. Herudover er det heller ikke ualmindeligt at man indenfor mange sportsgrene ser skader på menisk.

Hyppige årsager til knæsmerter er for eksempel:

Meniskskader:

En meniskskade giver akutte eller hurtigt indsættende smerter, en følelse af noget der kommer i klemme eller smutter inde i knæet, tendens til aflåsninger og hævelse af knæet. Mange oplever at være rigtig ømme langs knæets ledlinie. Man kan også få skader på menisken på grund af langvarigt slid. Det kalder man degenerative meniskskader.

Overbelastninger af sener og bløddele:

Det kan for eksempel være springerknæ, løberknæ, forreste knæsmerter. Hos børn vil det typisk være Osgood-schlatter og Sinding-Larsen syndrom som er irritation af knæskalssenens hæfte på henholdsvis skinneben og knæskal.

Artrose:

Forekommer mest hos ældre eller hos personer som tidligere har haft en alvorlig knæskade. Slidgigt kan give smerter i knæet i hvile og ved belastning. Du oplever ofte igangsætningssmerter og du kan have uro og smerter om natten. Hvis sliddet primært sidder i knæskalsleddet, vil smerterne primært være foran i knæet og især når du går i bakket terræn eller sidder med bøjet knæ.

Forreste korsbåndsskade:

En overrivning eller forstrækning af forreste korsbånd er en alvorlig knæskade som ofte opstår ved, at knæet roterer, mens foden står fast på underlaget. Skaden ses oftest hos idrætsudøvere og især i sportsgrene med mange retningsskift. Symptomerne er pludselig kraftig smerte i knæet med hævelse. Korsbåndene i knæene er medvirkende til at give stabilitet i knæet og derfor vil man typisk opleve løshedsfornemmelse, smerter og knæsvigt, hvis man har skadet korsbåndet.

Bagerste korsbåndsskade

En relativt sjælden men også en alvorlig knæskade som ofte opstår ved et hårdt slag mod skinnebenet eller overstrækning af knæet. Sker oftest ved trafikulykker og idræt. Giver smerte og knæsvigt.

Skade på ydre sideledbånd:

Knæskade som ofte opstår ved at underbenet bøjes indad, og ydersiden af knæleddet udsættes for stræk. Skaden se ofte hos idrætsudøvere. Man oplever ofte smerte og fornemmelse af sideløshed i knæet.

Skade på indre sideledbånd:

Knæskade som opstår ved, at læggen bøjes udad, og indersiden af knæleddet udsættes for stræk. Skaden ses ofte hos idrætsudøvere. Man oplever ofte smerter på knæets inderside og følelse af sideløshed. Opstår ofte sammen med forreste korsbåndsskade.

Artrit:

Betændelse i knæet, med og uden bakterier kan skyldes en række af gigtsygdomme i knæene, som for eksempel leddegigt, der kan føre til ødelæggelse af ledstrukturerne i knæet.

Osteokondrit:

Et knogle/brusk stykke kan løsnes fra ledfladen og danne et såkaldt frit legeme i ledhulen, som kan komme i klemme i leddet og give aflåsning. Patienterne er normalt mellem 10 og 20 år.Typisk har du haft belastet knæet gennem længere tid i leddet. Du kan opleve aflåsningstilfælde af leddet, knæsmerter, knæsvigt og hævelse. Tilstanden kaldes også mus i knæet.

Hos Hasselager Fysioterapi vil du modtage en grundig undersøgelse hvor vi afdækker hvilke strukturer og belastningsmønstre der er med til at udløse dine knæsmerter. Derefter vil du modtage behandling og vejledning i aflastning og hvordan du hensigtsmæssigt kan træne dit knæ smertefrit igen.

Klinikken er placeret tæt på Stavtrup, Viby og Tranbjerg så hvis du har smerter i knæet er det nemt at kommet til klnikken med bus 1A eller bil. Der er parkering lige ved døren.