Skader i skulderen

Skulderen består af knogle, ledbånd, sener og muskler, som forbinder armen med kroppen. De tre knogler, som udgør skulderleddet, er kravebenet (clavicula), skulderbladet (scapula) og overarmsknoglen (humerus). Skulderen har to led, som samarbejder for at sikre armens bevægelser.

Vi kan hjælpe dig med behandling af skulderskader.

Skader i skulderen – sådan behandler vi det

Leddet mellem kraveben og skulderbladet hedder akromioklavikularleddet (AC-leddet) og medvirker til at det muligt for os at hæve armen op over hovedet.

Skulderleddet er et kugleled. Skulderleddet er et mobilt led og derfor er det i høj grad muskler og ledbånd der giver stabilitet i leddet.

Rundt langs kanten af leddet sidder en bruskkant (ledlæbe). Brusken hjælper også med at stabilisere leddet.

Rotator-cuffen er en gruppe på fire muskler, som holder overarmsknoglen på plads mod skulderbladet. Rotator-cuff-musklerne stabiliserer skulderleddet og hjælper til med rotation af armen.

To poselignende strukturer kaldet bursa, eller slimsække, befinder sig også i skulderen. Slimsækkenne nedsætter gnidningsmodstanden mellem de bevægelige dele i leddet.

Alle disse strukturer kan give smerter i skulderen og derfor er det vigtigt med en grundig undersøgelse så det kan blive afklaret hvilke strukturer der giver skuldergener.

Skader i skulderen. Hvad du selv kan gøre:

• Ret dig op og skyd brystet lidt frem. Det giver ikke kun en bedre holdning i ryg og nakke, men også af dine skuldre der bliver belastet mere hensigtsmæssigt.

• Undgå så vidt muligt aktiviteter der provokerer dine smerter.

•  Varier dine sidde- og arbejdsstillinger.

• Hvis du kan, så undgå at ligge på den smertefulde side.

Gode råd og behandling af skader i skulderen hos Hasselager Fysioterapi.

Hos Hasselager Fysioterapi laver vi en grundig undersøgelse af din skulder så vi finder ud af hvilke strukturer i din skulder der er påvirkede og hvilke belastninger du har, der er uhensigtsmæssige. Ud fra det lægger vi sammen en trænings- og behandlingsplan så du kan komme tilbage til at bruge din skulder uden smerter. Ofte vil træningen bestå af styrke- og stabilitetstræning af muskulaturen omkring skulderbladet. Ofte vil træningen være kombineret med manuel behandling af muskulaturen omkring skulderen og hvordan du kan tilrettelægge din hverdag anderledes så du reducerer smerterne.

Vi behandler blandt andet:

Nedenfor finder du en video med 6 øvelser der kan være gode at lave hvis du har ondt i skulderen