Springerknæ er en irritationstilstand af knæskalssenen hvor den hæfter på knæskallen.
Den store forreste lårmuskel hæfter på den øverste kant af knæskallen med en kraftig sene. Denne sene sene fortsætter sit forløb fra den nederste spids af knæskallen ned på forsiden af skinnebenet og hæfter på et lille knoglefremspring.
Funktionen af knæskalssenen er at overføre den kraft, den store forreste lårmuskel laver, når knæet strækkes.

Årsag.

Den typiske årsag til springerknæ/jumpers knee er langvarig overbelastning af senen, ofte i forbindelse med idrætsgrene der har mange hop og spark. Når du lander med bøjede knæ efter et hop eller laver spark i fodbold, vil der være stor belastning på senen. Senen kan herved blive irriteret, og der kan opstå mikroskopiske overrivninger af senefibre, som medvirker til tilstanden.
Ofte vil generne i starten af en belastning være til stede hvorefter de vil aftage når man er blevet varm. Efter belastningen vil man så typisk opleve en forværring igen når man er blevet kold.

Symptomer.

Typisk vil smerterne være lokaliseret til den nederste spids af knæskallen. Smerterne er meget lokaliserede til dette lille område og når man trykker på området men hvis tilstanden har stået på længe kan man også have udviklet irritation af andre strukturer omkring knæet. Generne forværres typisk ved hop, retningsskift, løb ned af bakke og spark.
Ofte vil generne være til stede i starten af en belastning, hvorefter de vil aftage når man er blevet varm. Efter belastningen vil man så typisk opleve en forværring igen når man er blevet kold.

Behandling.

Efter en grundig undersøgelse af dit knæ og en snak om hvordan og hvor meget du belaster det, vil vi sammen lægge en plan for træning og behandling. Behandlingen vil typisk være vejledning i hvordan belastningen på senen kan reduceres, samt et langsomt progredieret styrketræningsprogram, med langsom tung styrketræning. Denne type træning tyder på at være den bedste måde at træne sener på.