Mb. Sever, hælsmerter hos børn

Er en inflammationstilstand i og omkring vækstzonen ved hælknoglen hos børn. De to store lægmuskler danner sammen akillessenen. Denne hæfter på hælknoglen. Ved gentagne overbelastninger, ofte i forbindelse med afsættet når man løber og hopper irriteres vækstzonen på grund af trækket fra akillessenen. Tilstanden er normal hos børn i alderen 9-14 år. Enkelte kan have det op til 16 års alderen. Mb. Severs syndrom forsvinder, når vækstzonen lukker og hælbenet forkalker.

Børn med Mb severs er ofte meget aktive børn. Du vil måske opleve at dit barn pludseligt ikke kan løbe og hoppe længere på grund af smerter og i svære tilfælde, er der perioder hvor de har svært ved at støtte på hælen.

Årsager til Mb Sever.

Mb Severs opstår i forbindelse med gentagne overbelastninger af hælen med løb og hop. Ofte ser jeg en tendens til at det er fodboldspillere der får generne, da de ud over at overbelaste også anvender fodtøj med ringe stødabsorbering og stabilitet. Man ser også ofte at generne opstår eller forværres i forbindelse med en vækstspurt hos barnet.

Symptomer på Mb Sever.

Langsomt indsættende smerte omkring hælbenet og akillessenen, der over tid bliver værre og hyppigere. Ofte vil dit barn i starten opleve at smerterne aftager når han/hun er blevet varm hvorefter de forværres når man er færdig med at dyrke sport. Der vil være kraftig ømhed når man klemmer med tommel- og pegefinger på hver side af hælknoglen. Ofte er det nok med den kliniske undersøgelse men man kan supplere med røntgen for at stille diagnosen.

Behandling af Mb Sever hos Hasselager Fysioterapi.

Typisk vil første behandlingstiltag være aflastning. Der kan være perioder hvor man er nødt til helt at holde pause fra sport. Behandlingen suppleres med specialtilpassede indlæg til skoene der laves til at aflaste hælen og akillessenes hæfte på hælknoglen. Derudover kan det være relevant med styrketræning af foden og lægmuskulaturen.

Hos Hasselager Fysioterapi har vi stor erfaring med vejledning og behandling når du har Mb Sever. Vi er også uddannede og rutinerede i tilpasning af indlægssåler til Mb Sever. Du vil derfor altid modtage kompetent vejledning i øvelser og relevant behandling af dine smerter i hælen. Klinikken er beliggende i det sydlige Aarhus, tæt på Viby, Stavtrup og Tranbjerg. Vi har gratis parkering lige ved døren.