Skuldertræningsprogram

(se video i bunden af siden)

Har du smerter i skulderen, kan det være at dette skuldertræningsprogram kan hjælpe dig til at blive smertefri. Ved de fleste skulderproblematikker kan du have gavn af disse øvelser. Hvis du har brug for hjælp til at komme i gang eller hvis du får ondt af at lave øvelserne kan du altid kontakte mig på mail eller telefon.  Du kan også booke en tid.

Hvad er symptomerne på skuldersmerter?

Skuldersmerter er hyppigt forekommende. De opstår ofte ved sport eller hvis du har skulderbelastende arbejde. Typisk vil du mærke følgende gener:

• Stikkende, jagende smerter når armen løftes over vandret
  • Smerter hvis du løfter tunge ting
  • Smerter og stivhed hvis du sidder med skulderen i samme stilling i længere tid
  • Smerter når du ligger på skulderen

Hvad skyldes skuldersmerter?

Når du får en skade i skulderen, opstår der ofte hævelse og betændelsestilstand. Dette gør at skulderen efterfølgende føles ustabil.  Der kan ofte også være stivhed og smerter ved bevægelse. De stabiliserende muskler der sidder tæt omkring skulderleddet fungerer ikke optimalt og samspillet mellem dem bliver dårligere. Dette kan føre til flere og andre typer gener i skulderen. Genoptræning og stabilitetstræning sørger for at skulderens muskler igen fungerer optimalt sammen så skulderen bliver smertefri.

Her kan du læse mere om mulige årsager til skuldersmerter:

Dette kan du selv gøre hvis du har ondt i skulderen:

• Undgå aktiviteter der provokerer smerter
  • Sov så vidt det er muligt på den gode side
  • Sørg for at bevæge skulderen indenfor smertegrænsen
  • Tag eventuelt i en kortere periode smertestillende
  • Når de akutte smerter er overstået, kan du stille og roligt gå i gang med et relevant træningsprogram
  • Hvis du ikke selv kan komme generne til livs er det en god ide at kontakte læge eller fysioterapeut m.h.p hjælp til behandlingen