Forreste knæsmerter.
Forreste knæsmerter dækker over en række strukturer, der kan give smerter foran i knæet. Dette kan blandt andet været være bruskskader i  leddet mellem knæskal og lårbensknoglen, også kendt som patellofemoralleddet, smerter fra fedtpuden under knæskallen, irriteret slimhindefold og flere andre mere eller mindre almindelige tilstande.

Årsag.

Den mest almindelige årsag til forreste knæsmerter er sandsynligvis overbelastning af leddet mellem knæskallen og lårbenet.
Der kan opstå skader på brusken i leddet. Dette kan være eftervirkninger af direkte stød mod knæskallen, eller en følge af langvarig overbelastning. Eksempelvis tømrere med meget knæliggende arbejde eller håndboldspilleren der lander meget på knæene.
Andre faktorer kan øge risikoen for udviklingen af forreste knæsmerter. Hvis knæskallen eksempelvis glider skævt i furen på lårbensknoglen, kan strukturerne omkring knæet blive påvirket. Det kan man se ved platfod og svag muskulatur på ydersiden af hoften. En højtstående, instabil knæskal kan også medvirke til knæsmerter.
Overbelastning af den forreste lårmuskel, quadriceps,  kan også være en faktor der kan medvirke til forreste knæsmerter. Eksempelvis ved overdreven aktivitet, som man ikke er vant til. Det kan være løb på hårdt underlag, og hvis man bruger sko med dårlig stødabsorption.

Symptomer.

Smerterne vil opleves som diffuse i knæet,  indvendigt og/eller udvendigt og under knæskallen. Der kan være lille  hævelse af knæet. Der er ofte ømhed når man rører langs knæskallens kant. Der kan ind imellem mærkes eller høres klik- og knirkelyde fra knæet.
Aktiviteter der provokerer smerter vil typisk være løb, trappegang, aktiviteter der involverer belastning på bøjet knæ, knæliggende arbejde.

Behandling.

I første omgang vil målet være at reducere smerterne og dermed irritationen i knæet så man kan komme i gang med træning. Aflastende tiltag kan være ro, tapening, knæbandager, såler og manuel behandling. Oftest en kombination af flere af disse.
Herefter skal man i gang med træning. Denne træning vil have fokus på at styrke de stabiliserende muskler i hoften og muskulaturen omkring knæet. Derudover kan det være gavnligt at træne stabilitet og styrke i truncus.