Slidgigt i hoften

• Har du igangsætningsbesvær og smerter ved at gå?
  • Har du smerter foran på låret og i lysken?
  • Oplever du at bevægeligheden i din hofte og din gangdistance  bliver dårligere og dårligere?

Så kan det være at du har slidgigt i dit hofteled.

Hofteleddet består af hofteskålen, som er en del af bækkenbenet, og lårbenets hoftekugle. Både hofteskålen og hoftekuglen er “beklædt” med glat brusk. Brusken sikrer, at bevægelserne foregår med mindst mulig modstand. Når brusken på lårbensknoglen og i ledskålen bliver slidt kaldes det artrose, eller i daglig tale, slidgigt i hoften.

Gode råd og behandling af slidgigt i hoften hos Hasselager Fysioterapi.

Slidgigt, artrose, skyldes kronisk nedbrydning og eventuelt tab af brusk i leddet. Efterhånden som brusken slides væk, vil knoglerne støde mod hinanden i leddet og begynde at gnide mod hinanden. Dette giver stærke smerter i hoften og reducerer bevægelighed og fleksibilitet i leddet.

Har du slidgigt i hoften? Her er hvad du selv kan gøre:

• Undgå langvarigt stående arbejde, tunge løft og at løfte tunge kufferter og indkøbsposer.
  • Det er en fordel at ligge på maven eller på siden med pude mellem benene
  • Om muligt bør du tabe dig, hvis du er overvægtig.
  • De fleste med slidgigt har glæde af cykling som motionsform.
  • Ved gåture må du sørge for at have stødabsorberende sko på. Det hjælper med at reducere de stød, der forplanter sig op igennem hoften, mens du går.
  • For at undgå skrumpning af muskulatur og andre strukturer rundt om hofteleddet, når du har slidgigt i hoften, er det vigtigt at holde leddet så bevægeligt som muligt med daglige udspændingsøvelser.

Det er ofte gavnligt og smertelindrende at træne muskulaturen omkring hofteleddet. Hos Hasselager Fysioterapi vil du modtage et relevant træningsprogram du kan lave derhjemme. Det kan også være instruktion i hvordan du kan træne i fitnesscentret. Ud over specifik specifik styrke-og smidighedstræning, kan man være fysisk aktiv i form af cykling og svømning. Brug af krykke/stok, i modsatte side af den smertefulde hofte, kan være nyttig for mange.

• Grundig og professionel behandling af en fysioterapeut med mange års erfaring med behandling af smerter fra hofteregionen.
  • Vejledning i tiltag der kan reducere dine smerter. Der kan blive anvendt såler og tape som en del af behandlingen.
  • Instruktion i relevante øvelser der kan styrke og stabilisere din hofte så du mindsker smerterne.

Med træning kan man forbedre funktionen betydeligt og ofte vil man opleve færre hoftesmerter, men det får ikke slidgigt i hoften til at forsvinde. Men den forbedrede muskelfunktion og mobilitet i hoften vil aflaste hofteleddet. Svømning og cykling er godt, mens løb og hop kan forværre hoftesmerter.

I yderste konsekvens kan det være nødvendigt at indoperere en  kunstig hofte. I det tilfælde er det især vigtigt med vægttab da du på den måde reducerer risikoen for komplikationer. Men det er også vigtigt at være så stærk som  muligt da du på den måde kan forkorte genoptræningstiden efterfølgende.

Smerter der kan forveksles med slidgigt / artrose:

Symptomer på slidgigt i hoften.

• Du vil som regel får gradvist tiltagende smerter i lysken, fortil og på siden af låret.
  • Smerterne stråler ofte ned mod knæet.
  • Smerterne kommer ofte, når du skal begynde at bevæge sig. De bliver mindre intense, efter du har gået nogle minutter, men bliver så værre igen efter du har gået noget tid.
  • Efterhånden kan du opleve at smerterne er mere eller mindre konstante og tiltager med belastning.
  • Du kan også opleve smerter i hvile og om natten. Hvis du oplever natlige smerter er tilstanden som regel fremskreden.
  • Du vil ofte opleve aftagende gangdistance.
  • Ind i mellem stråler smerterne ned i knæet så det er i knæet man har mest ondt selvom sliddet er i hoften.

Hvad er årsagen til slidgigt i hoften?

Der er mange årsager til artrose. Alder og belastning spiller en væsentlig rolle i udviklingen af denne tilstand men også  overvægt, arvelighed og medfødte misdannelser i hoften har betydning for om du udvikler artrose i hoften.