Osgood-Schlatter

Osgood-Schlatter er en irritationstilstand (inflammationstilstand), der rammer knoglefremspringet lige under knæet, hvor knæskalssenen hæfter. I dette område sidder der en vækstzone hos børn og det er den der bliver irriteret. Lidelsen rammer børn, der er i voksealderen, og de fleste tilfælde ses hos børn mellem 9 – 15 år. Ofte vil barnet have haft en vækstspurt op til at generne opstår/forværres. Osgood-Schlatter rammer både drenge og piger. Det er ofte i forbindelse med sport at generne opstår.

Årsager til Osgood-Schlatter

Knoglefremspringet hvorpå knæskalssenen hæfter, er ikke vokset fast på underbensknoglen i barneårene. Når man dyrker sport eller laver anden aktivitet, hvor man bruger de forreste lårmuskler, eksempelvis løb, hop og fodbold, kommer der et stort træk på knoglefremspringet. Hvis man laver gentagne belastninger, kan man fremkalde en irritationstilstand i området.

Symptomer på Osgood-Schlatter

Smerter og ofte lidt hævelse sv.t knoglefremspringet, tuberositas tibia. Smerterne tiltager typisk ved belastning med løb og hop og varer ved efterfølgende. Mange oplever også besvær med at sidde med knæet bøjet i længere tid. Ved langvarige gener vil knoglefæstet på skinnebenet blive mere prominerende og kan blive så stort, at det generer, når man ligger på knæ. Generne aftager typisk igen når vækstzonen lukker sig.

Behandling af Osgood-Schlatter hos Hasselager Fysioterapi

I første omgang er den bedste behandling aflastning af knæet, da smerterne derved ofte ophører eller aftager væsentligt. Aflastningen kan bestå i, at man enten laver mindre idræt eller knap så intens idræt. Hvis man har mange smerter og hævelse, vil det i nogle tilfælde være nødvendigt at holde helt op med at dyrke idræt i en periode.

Der ses ofte tilbagefald og man må i de perioder igen aflaste. I nogle tilfælde kan aflastende tape hjælpe, ligesom der også er nogle der profiterer af indlægssåler i skoene. Hos Hasselager fysioterapi er vi uddannede i tilpasning af såler og har stor erfaring med dette. Derudover kan vi hjælpe med relevant vejledning i forhold til aflastning i netop din sportsgren og vi kan vejlede i øvelser til dit knæ, hvis det er aktuelt.

Har du mistanke om at dit barn lider af Osgood-Schlatter, kan du nemt booke en tid nedenfor til en undersøgelse og vejledning i hvordan I behandler knæsmerterne.

Hasselager Fysioterapi og Sportsklinik er beliggende i det sydlige Aarhus, tæt på Viby, Tranbjerg og Stavtrup. Bus 1 A kører lige til døren og der er gratis parkering lige udenfor døren. Klinikken har flere dage med udvidede åbningstider, hvor vi har åbent helt til kl 21.30.