Lyskesmerter

Betegnelsen lyskesmerter dækker over en række af strukturer og tilstande der kan give smerter i lysken.

Smerterne skyldes ofte langvarig overbelastning af hoftens indadførere eller hoftebøjerne. Hvor smerterne er lokaliseret og hvilke aktiviteter der udløser generne er afgørende for diagnosen. Indadførerne vil typisk give smerter hvor musklerne sidder fast helt oppe i lysken og de smerteudløsende aktiviteter vil typisk være sidevers bevægelser, spark og rotationer. Ved smerter fra hoftebøjerne vil smerterne være lokaliseret centralt i lysken og øvre lår. Smerter ved løb lige ud tyder på irritation af hoftebøjerne.

Lyskesmerter kan også skyldes skade på ledlæben eller slidgigt i hofteledet (Læs om slidgigt i hoften her). Andre, ikke så hyppige tilstande, kan være irritation af mavemusklernes hæfte på bækkenet, stressfrakturer, brok og refererede smerter fra lænden og bækkenleddene.

Gode råd og behandling af hoftens indadførere hos Hasselager Fysioterapi.

Lyskesmerter er en hyppig skade i idrætsgrene med mange retningsskift, accelerationer og spark. Er især hyppig hos fodboldspillere, hvor undersøgelser har vist at op til 19 % af alle skader i fodbold skyldes lyskeproblemer. Tilstanden er også hyppig hos ishockeyspillere. Smerterne er lokaliseret til muskelseneovergangen og/eller tilhæftningen af hoftens indadførere på bækkenet.

Har du ondt i lysken? Se her hvad du selv kan gøre:

• Reducer belastning der udløser smerterne. Hvis det er en lille skade, kan dette være nok.
  • Ved større eller langvarige gener fra lysken, kan det være nødvendigt helt at stoppe med smerteudløsende aktiviteter i en periode.
  • Når smerten er under kontrol, skal du i gang med et træningsprogram der langsomt progredieres i belastning og sværhed. Efter hånden som du bliver stærkere og smertefri kan du stille og roligt vende tilbage til dine normale aktiviteter.

Ofte vil træning kombineret med manuel behandling af muskulatur og led i hofte og bækken være med til at fremme tilbagevenden til idræt. Hos Hasselager Fysioterapi og Sportsklinik vil du modtage en grundig undersøgelse og professionel vejledning i hvordan du kan træne og opnå bedre funktion og færre smerter i din hofte. Et træningsprogram for dine lyskesmerter over nogle måneder vil i de fleste tilfælde være tilstrækkeligt til at blive helt smertefri.

Symptomer på irritation af hoftens indadførere.

Smerterne kan opstå pludseligt eller over tid. Disse er lokaliseret til muskelseneovergangen og/eller tilhæftningen af hoftens indadførere på bækkenet. Som med andre seneirritationer, vil man opleve igangsætningssmerter/ømhed som aftager når man bliver varm og med forværring igen til slut i træningen. Efter belastning vil man typisk opleve stivhed og ømhed/smerter i lysken.

Når tilstanden forværres vil man opleve smerter med det samme som er vedholdende og til sidst vil det afholde dig fra at dyrke sport.

Årsager til smerter og irritation i hoftens indadførere.

Lyskesmerter opstår ofte når du dyrker en sport med mange accelerationer og decellerationer, retningsskift og spark. Derfor er der mange af denne type skade hos fodboldspillere. Undersøgelser har vist at op til 19 % af alle skader i fodbold skyldes lyskeproblemer. Tilstanden er også hyppig hos ishockeyspillere. Se video om hoftens indadførere.

Indeklemning i hofteleddet.

Indeklemning i hofteleddet, også kaldet FAI, er den hyppigste årsag til en kikkertoperation i hoften. Det opstår, fordi der har dannet sig en ekstra tyk knoglekant på lårbenshalsen eller hofteskålen. Denne øgede knogledannelse kan eksempelvis opstå efter lang tids overbelastning. Derved kommer ledlæbe og brusk i klemme mellem lårbensknoglen og knoglen i hofteskålen. Det giver symptomer i form af nedsat bevægelighed og smerter ved belastning specielt ved bevægelser i yderstillinger og evt. fastlåsning af hoften.

Gode råd og behandling af indeklemning i hofteleddet hos Hasselager Fysioterapi.

Ofte vil første behandlingstiltag være træning af hoftens muskulatur, så styrke og stabilitet bedres omkring hofte og bækken. Hos Hasselager Fysioterapi og Sportsklinik vil du modtage en grundig undersøgelse og professionel vejledning i hvordan du kan træne og opnå bedre funktion og færre smerter i din hofte. Et træningsprogram for dine lyskesmerter over nogle måneder vil i de fleste tilfælde være tilstrækkeligt til at blive smertefri.

Har du symptomer på indeklemning i hofteleddet? Se her hvad du selv kan gøre:

• Reducer mængden af belastning. Gå eller cykle i stedet for at løbe.
  • Kom i gang med udspænde stramme muskler og strukturer.
  • Træn styrke og stabiliteten omkring bækken og hofte.

Symptomer på indklemning i hofteleddet.

Personer med brusk- og ledlæbeskader i hoften har smerter fortil og ved siden i hoften. Smerterne mærkes ofte i form af pludselige stikkende og jagende smerter ved bevægelser, eventuelt ledsaget af et klik og fornemmelse af at hofteleddet ikke vil bevæges. Skærende smerte kan opstå, når du vender dig eller drejer i hoften. Smerten bliver langsomt værre over tid.

Mange oplever også, at det typisk bliver værre, når de har siddet længe ned, og fx rejser sig fra en stol, eller ved ind- og udstigning af en bil, eller når de læner sig forover. Løb og hop udløser som regel også smerte.

Årsager til indeklemning og skader på ledlæbe og brusk i hoften.

En skade på hoftens ledlæbe kan have forskellig størrelse, dybde og udseende. De fleste skader er lokaliseret opadtil på forreste del af hofteskålen. Slidgigt i hoften kan være en senfølge til en ødelagt ledlæbe. Sportsgrene som fodbold, håndbold, ishockey, golf og ballet er forbundet med øget risiko for pådragelse af ledlæbeskade.

Anatomiske anormalier som f.eks. hoftedysplasi kan også disponere til skade. Personer med retroverterede hofter, det vil sige hvor hofteleddene er baguddrejede, vil også opleve at kunne få indeklemning.

• En grundig undersøgelse og professionel vejledning af en fysioterapeut med mange års erfaring i behandling af hoftesmerter.
  • Vi hjælper dig med hvordan du kan reducere belastningen på din hofte så du undgår at forværre tilstanden.
  • Du får vejledning i  øvelser der smidiggør muskler og andre strukturer omkring din hofte.
  • Du bliver vejledt i øvelser der styrker og stabiliserer omkring bækken og hofte. Der kan blive anvendt såler og tape som en del af behandlingen.