Muskelskader

Muskelskader er en hyppig skade hos idrætsudøvere. Der er flere typer muskelskader. Fiberprængning, forstrækning og “knusningsskader” som man ser det ved et trælår. Fælles er at der sker en skade på muskelfibrene så der opstår en større eller mindre blødning i muskulaturen og der udvikles en irritation af vævet omkring skaden. Derved opstår der hævelse og en misfarvning omkring skaden, som trykker på de omkringliggende strukturer, hvilket forårsager smerte.

Muskelfiberskader kan inddeles i grader alt efter, hvor omfattende de er. Grad 1 er mindre skader, for eksempel en mindre forstrækning af muskelfibrene. Grad 2-4 er moderate fiberskader. Grad 4 er en komplet overrivning af muskulaturen.

Stor fibersprængning: Her vil der opstå en større skade, hvor flere muskelfibre er involveret. I disse tilfælde kan der også være tale om en hel overrivning af musklen. Skaden er forbundet med stor smerte og det vil ikke være muligt at bruge musklen efterfølgende.

Symptomer på en stor fibersprængning:

• Et kraftigt smæld i musklen.
  • Manglende kraft og evne til at kontrahere muskulaturen.
  • Stor smerte som stråler i det skadet område.
  • Som regel vil man både kunne se og mærke en defekt.
  • Hævelse og misfarvning som skyldes en indre blødning.

Forstrækning/lille fibersprængning: Dette er en lille overrivning af enkelte fibre eller et kraftigt stræk af muskelfibrene. Ofte kan man forsætte sin aktivitet så længe man er varm.

• Ind imellem kan du mærke et lille riv i musklen, men ikke altid.
  • Smerte og lidt nedsat funktion når involverede muskel aktiveres
  • Ømhed/smerte ved tryk og ofte let hævelse og misfarvning i dagene efter.
  • I dagene efter vil der være tydelig stivhed i muskulaturen
  • Relativt hurtigt kan du genoptage almindelige daglige aktiviteter uden gener.

Knusningslæsion/trælår: Er en muskelskade hvor der kommer et slag mod musklen og de involverede muskelfibre bliver knust/skadet. Et kraftigt spark eller stød mod låret fører til, at der rives mindre blodårer og muskelfibre over, og der opstår en blodansamling. Et trælår er en af de mest almindelige muskelskader. Det er især i kontaktidræt at man får denne skade.

• Skaden giver smerter med det samme. Men der går ofte nogle minutter, før smerterne bliver voldsomme.
  • Efter nogen tid hæver det, musklenbliver hård, og det bliver vanskeligt at bevæge de involverede muskler.
  • Ofte vil der være blodudtrædninger og misfarvning.
  • Tiltagende smerter, indskrænkning af bevægelse og en voldsom hævelse, hvor låret bliver hårdt som et bræt, kan give mistanke om kompartmentsyndrom. Ved særdeles kraftige smerter skal der undersøges for kompartmentsyndrom af en læge med det samme. Kompartmentsyndrom er dog meget sjældent.

Gode råd og behandling af muskelskader hos Hasselager Fysioterapi.

Har du fået en muskelskade? Det her kan du selv gøre for at behandle og træne efter muskelskader:

• Ved en nyopståede muskelskader anbefales aflastning, ro, bevægelse indenfor smertegrænsen. Dag 1-3 skal du give det ro, kompression og elevation. Du kan evt anvende is 20 minutter pr. time. Is kan virke smertelindrende og kan med fordel anvendes, så længe der er smerter. Læg et viskestykke mellem ispakningen og huden for at undgå forfrysning.
  • Afhængig af skadens størrelse, kan du efter nogle dage langsomt genoptage bevægelselse og aktivitet af den/de involverede muskler, fx små gåture og cykelture. Hurtigt vil der blive dannet nyt væv der skal belastes og tilpasses. Det er derfor ikke anbefalelsesværdigt at være inaktiv i flere uger efter fibersprængningen.
  • En fysioterapeut vil også kunne hjælpe med bl.a. tværmassage og instruktion i gode bevægelighedsøvelser.
  • Når det er muligt skal du i gang med træningsprogram så du kan genopbygge styrken og fleksibiliteten i muskulaturen

Få mere viden om genoptræning her.

Årsager til muskelskader.

En fibersprængning er en delvis overrivning af muskelfibre. Det sker oftest der, hvor musklen har sit svageste led, nemlig i overgangen fra muskel til sene, men sker også i selve musklen. Fibersprængninger og forstrækninger kan i teorien ske i alle de muskler, der er med til at bevæge kroppen. Nogle muskler er dog væsentligt mere udsatte end andre, for eksempel baglårsmuskulaturen eller lægmuskulaturen.

Størstedelen af de akutte muskelskader sker i forbindelse med sport eller anden fysisk aktivitet. Ofte ses muskelfiberskaderne efter eksplosive bevægelser, som sprint i fodbold og atletik, eller når musklen strækkes maksimalt ud ved ekstreme bevægelser hos for eksempel gymnaster og dansere, der udfører en spagat eller et andet stræk. Fælles er, at muskelfibrene presses mere, end de kan klare. Typisk sker skaderne som følge af utilstrækkelig opvarmning, træthed, overtræning eller uvante bevægelser.

Selvom fibersprængningerne er hyppigst ved sportsudøvere, kan det sagtens ske ved selv dagligdags belastninger og bevægelser.

• Hos Hasselager Fysioterapi vil du blive vejledt i hvordan du reducerer belastningen  og undgår smerteudløsende aktiviteter i en periode, så smerterne fra muskulaturen  reduceres.
  • Du bliver instrueret i øvelser der styrker musklerne og fremmer helingen så du er så stærk som muligt. Vi hjælper dig  til at  vende tilbage til de aktiviteter du gerne vil lave. Uden smerter.
  • Træningen kan andre tiltag som  aflastende tape og manuel terapi hvis det er relevant.

Har du en muskelskade, kan vi hjælpe dig. Hasselager Fysioterapi og Sportsklinik er beliggende i det sydlige Aarhus, tæt på Viby, Tranbjerg og Stavtrup. Bus 1 A kører lige til døren og der er gratis parkering lige udenfor døren. Klinikken har flere dage med udvidede åbningstider, hvor vi har åbent helt til kl 21.30.