Smerter på ydersiden af hoften skyldes en overbelastningstilstand af sener, muskler og/eller slimsæk på ydersiden af hoften.
Ofte vil baldemuskulaturen, også kaldet glutealmusklerne, være involveret i problemet. Baldemusklerne består primært af 3 muskler, gluteus maximus, gluteus medius og gluteus minimus. Derudover er der også en slimsæk på ydersiden af hoften der hyppigt kan bliver inflammeret.
Musklernes funktion er primært at stabilisere bækkenet. Derudover er de med til  at strække hoften, dvs at føre benet bagud, føre benet ud til siden og lave en udadrotation i hofteleddet.
Slimsækkens (bursa trochanterica) funktion er at mindske friktionen imellem sener på ydersiden af hoften og knoglefremspringet på ydersiden af hoften.

Årsag:

Hyppigt vil årsagen til smerterne være overbelastning af strukturerne igennem længere tid, men det kan også opstå som følge af et slag mod området ved eksempelvis et fald.
Overbelastning af glutealsenerne skyldes oftest dårlig muskelkontrol omkring bækkenet og
hoften. Dette fører til instabilitet omkring bækkenet, overbelastning af muskler og sener og hermed smerter.
De fleste (sene)overbelastninger er et resultat af et gradvist slid pga. overdreven
brug eller ældning. Enhver kan få en overbelastet sene, men folk, som særligt laver den/de
samme bevægelser igen og igen – i deres job, sport eller daglige aktiviteter – er mere
tilbøjelige til at få en overbelastning.

Symptomer:

Det typiske symptom er smerter fra ydersiden af hoften. Smerterne kan opleves forskelligt. De fleste oplever stivhed og igangsætningssmerter, som aftager i løbet af dagen ved aktivitet,
for så igen at sætte ind sidst på dagen eller hvis man er i ro i længere tid. Ofte vil man med tiden opleve nedsat styrke i den påvirkede hofte og man kan opleve besvær ved at gå på trapper, op ad bakke og i ujævnt terræn.
Mange kan opleve forstyrret søvn og smerter ved at ligge på siden.
Derudover vil der for det meste være udtalt ømhed når man trykker direkte på området.

Behandling:

I første omgang vi behandlingen være en vurdering af hvordan du i din dagligdag aflaste og eventuelt ændre uhensigtsmæssige vaner.
Det er vigtigt, at du aflaster det smertefulde område og undgår aktiviteter, der gør smerterne værre.
Du kan forsøge at stå med vægten fordelt lige på begge ben, man kan sove med pude mellem knæene, gå bredsporet på trapper.
Prøv at undgå at ligge på den smertefulde side og undgå at sidde med benene over kors.
Når irritationen er kommet under kontrol vil næste skridt være at komme i gang med relevant træning for at styrke og stabilisere bækken og hofte.
Genoptræning tager tid og ofte vil det tager måneder før man er smertefri og igang med sine normale aktiviteter.