Skuldertræningsprogram (video nederst på siden)

Her kan du læse lidt mere om skuldersmerter og hvad du selv kan gøre for at blive fri for smerter i skulderen. I videoen kan du se et effektivt træningsprogram til genoptræning når du skuldersmerter

4 gode råd til hvordan du behandler og undgår skuldersmerter

• Ret dig op – mange falder sammen over tid f.eks. på grund af stillesiddende arbejde. Det ændrer belastningen på skulder og ryg.
  • Husk altid at variere dine sidde- og arbejdsstillinger.
  • Hvis du kan så hæng i dine arme – det kan være en god måde at vedligeholde bevægelse i både ryg og skuldre, herudover styrker det også dine muskler og ledbånd omkring skulderleddet.
  • Træn og brug dine arme og skuldre – intet forebygger bedre end at træne musklerne omkring skulderen

Hos Hasselager Fysioterapi løser vi dit skulderproblem ved at lave en grundig undersøgelse af din skulder, så vi finder årsagen til dine smerter. Så kan du komme i gang med  behandling og træning med gode skulderøvelser. Derudover får du hjælp til at forebygge tilbagefald.

Skulderleddet består af skulderbladet, kravebenet og overarmsknoglen. Skulderbladet og overarmsknoglen danner selve skulderleddet og kravebenet og skulderbladet danner akromioclavicularleddet. Skulderleddet er et led med mange bevægemuligheder, og på grund af denne store mobilitet, er muskler, sener og ledbånd i høj grad med til at give skulderen stabilitet.

Ud over skulderleddets mobilitet har bevægelighed og styrke i ryg og nakke også betydning for funktionen af din skulder og nedsat styrke og bevægelighed der, kan øge belastningen på skulderleddet. Se en video om skulderens anatomi her.

Årsag til skuldersmerter kan for eksempel være:

Skuldersmerter – en hæmning i hverdagen

Skuldersmerter kan være meget hæmmende for dig og din hverdag, hvor almindelige dagligdags aktiviteter som påklædning og madlavning kan udløse smerte, men derudover kan skuldersmerte hæmme dig under fysisk aktivitet.
Skuldersmerter kan have mange årsager. Det kan fx være overbelastningsskader, eksempelvis i forbindelse med sport eller havearbejde. Det kan komme af et traume i forbindelse med et fald på skulder eller arm. Det kan også være på grund af fejlbelastning på grund af manglende styrke og stabilitet i ryg, nakke og/eller skulder.

Smerterne kan også skyldes noget mere systemisk, eksempelvis leddegigt.

Der er mange strukturer i skulderen som kan forårsage smerte. Det kan både være musklerne, knoglerne (kraveben, overarm og skulderblad), ledbånd, sener, muskler og brusken.

Skuldertræningsprogram – sådan gør du

I videoen kan du se et simplet skuldertræningsprogram til træning hvis du har smerter i din skulder. Øvelserne kan også bruges som forebyggende træning. Hvis du ikke kan lave øvelserne eller har brug for vejledning og/eller behandling er du altid velkommen ti l at ringe eller skrive til klinikken. Du kan også booke en tid direkte her på hjemmesiden.