Bicepssenetendinit

www.injurymap.com

Bicepssenetendinit: Gode råd og behandling af irritation af bicepssenen.

Har du ondt i skulderen? Her er et par råd til hvad du selv kan gøre:

• Pause fra aktiviteter der provokerer smerten, det vil ofte sige helt eller delvis pause fra sport. Men aktiv pause så du fortsat laver aktiviteter der ikke provokerer smerter.
  • Ret dig op og skyd brystet lidt frem. Det giver ikke kun en bedre holdning i ryg og nakke, men også af dine skuldre der bliver belastet mere hensigtsmæssigt.
  • Varier dine sidde- og arbejdsstillinger.
  • Hvis du kan, så undgå at ligge på den smertefulde side.

Bicepssenetendinit er en relativ almindelig lidelse, især hos idrætsudøvere og mennesker der bruger deres skuldre meget i deres arbejde. Alle sener i skuldren kan blive inflammererede. Det er mest almindeligt med irritation i supraspinatus-senen, cirka 4 af 5 tilfælde.

Ofte vil irritation i senerne i skulderen være et symptom på at muskelsamspillet i din skulder ikke er optimalt. Det vil derfor være nødvendigt at træne stabilitet og styrke omkring din skulder så du undgår tilbagefald.

Vi har lavet en video med 6 øvelser du kan forsøge at lave hvis du har ondt i skulderen. Klik her for at se mere.

Hvis du er i tvivl om hvilke øvelser du skal lave, vil jeg opfordre dig til at kontakte klinikken så vi sammen kan planlægge hvordan du vender fuldt tilbage til din sport/aktivitet uden gener. Vi vil selvfølgelig lave en grundig undersøgelse af din skulder og dine bevægemønstre, så vi bedst muligt kan instruere dig i øvelser for din irriterede bicepssene. Derudover vil der ofte skulle igangsættes med manuel behandling af skulderen så der bliver løsnet op for spændte og ømme muskler omkring skulderen. Det kan være at jeg anvender sportstape til aflastning af de påvirkede strukturer.

Symptomer på bicepssenetendinit

Ved bicepssenetendinit er generne langsomt tiltagende og kan i starten bare føles som ømhed i forbindelse med aktivitet der forsvinder når skulderen bliver varm. Når tilstanden bliver mere udtalt kan du måske mærke skarp smerte når du rækker ind foran kroppen, over hovedet og om på ryggen.

Typisk vil du være meget øm når man trykker på senen. Du vil ofte have smerter fortil i skulderen efter aktivitet og en fornemmelse af svaghed i skulderen når du løfter, kaster og bruger armen over hovedet. Hvis tilstanden er slem kan du også have natlige smerter og svært ved at finde ro i armen når du ligger.

Årsager til bicepssenetendinit

Bicepsmusklen består af to dele der begge hæfter på skulderbladet. Der er ofte den lange sene der hæfter ved leddet der bliver påvirket. Bicepssenetendinit er en almindelig årsag til smerter i skulderen. Generne er ofte til stede hos mennesker der laver gentagne belastninger af skulderen med armen over hovedet. Svømmere, håndboldspillere, tennisspillere og andre der bruger armen over hovedet kan udvikle irritation af bicepssenen.

Ofte er tilstanden til stede i forbindelse med andre skuldergener, eksempelvis indeklemningssyndrom.

Den lange biceps sene passerer foran på overarmens hoved og fortsætter derefter som bicepsmusklen på overarmen og hæfter ned ved albuen. Uvant belastning, samt repetitiv og kraftfuld brug af armen kan medføre inflammation, eller betændelse. Inflammation af en sene kaldes tendinit.

Smerter der kan forveksles med bicepssenetendinit.

• Professionel undersøgelse og behandling af dine skuldersmerter.
  • Vejledning i relevante tiltag og øvelser der kan styrke og stabilisere skulder og skulderblad.

Klinikken er beliggende i det sydlige Aarhus tæt på Viby, Tranbjerg og Stavtrup. Bus 1A kører lige til døren og vi har gratis parkering lige ved siden af klinikken. Vi har jævnligt aftenåben så du kan få en tid til behandling udenfor din egen arbejdstid.