Indeklemningssyndrom i skulderen

• Har du snigende, tiltagende smerter på ydersiden og forsiden af skulderen?
  • Stråler smerterne lidt ned i overarmen?
  • Har du smerter når du løfter armen over vandret?
  • Har du smerter i skulderen når du skal sove, især hvis du ligger på den?

Så kan det være du har rotatorcuffsyndrom / indeklemningssyndrom i skulderen.

Har du ondt i skulderen? Her er et nogle råd til hvad du selv kan gøre:

• Ret dig op og skyd brystet lidt frem. Det giver ikke kun en bedre holdning i ryg og nakke, men også af dine skuldre der bliver belastet mere hensigtsmæssigt.
  • Undgå så vidt muligt aktiviteter der provokerer dine smerter.
  •  Varier dine sidde- og arbejdsstillinger.
  • Hvis du kan, så undgå at ligge på den smertefulde side.

Gode råd og behandling af indeklemningssyndrom hos Hasselager Fysioterapi.

Hos Hasselager Fysioterapi laver vi en grundig undersøgelse af din skulder så vi finder ud af hvilke strukturer i din skulder der er påvirkede og hvilke belastninger du har, der er uhensigtsmæssige. Ud fra det lægger vi sammen en trænings- og behandlingsplan så du kan komme tilbage til at bruge din skulder uden smerter. Ofte vil træningen bestå af styrke- og stabilitetstræning af muskulaturen omkring skulderbladet. Ofte vil træningen være kombineret med manuel behandling af muskulaturen omkring skulderen og hvordan du kan tilrettelægge din hverdag anderledes så du reducerer smerterne.

• Professionel undersøgelse og behandling af dine skuldersmerter.
  • Vejledning i relevante tiltag og øvelser der kan styrke og stabilisere skulder og skulderblad.

Klinikken er beliggende i det sydlige Aarhus tæt på Viby, Tranbjerg og Stavtrup. Bus 1A kører lige til døren og vi har gratis parkering lige ved siden af klinikken. Vi har jævnligt aftenåben så du kan få en tid til behandling udenfor din egen arbejdstid.

Vi har lavet en video med 6 øvelser du kan lave hvis du har ondt i skulderen. Klik her for at se mere.

Skulderleddet består af skulderbladet, kravebenet og overarmsknoglen. Skulderbladet og overarmsknoglen danner selve skulderleddet og kravebenet og skulderbladet danner akromioclavicularleddet. Skulderleddet er et komplekst led. På grund af leddets store mobilitet, er muskler, sener og ledbånd i høj grad med til at give skulderen stabilitet.

Se video om skulderens anatomi

Symptomer på indeklemningssyndrom i skulderen.

• Langsomt indsættende lokal ømhed og smerter efter belastning på forsiden, ydersiden og/eller oversiden af skulderen.
  • Nogle gange kan man opleve smerter der stråler ned i overarmen.
  • Smerterne forværres ofte, når armen løftes i forbindelse med eksempelvis sport eller arbejde.
  • Ofte vil du have svært ved at ligge på den dårlige side og din nattesøvn kan være forstyrret.
  • Du kan opleve svaghed omkring skulderen og besvær ved at løfte den.

Smerter der kan forveksles med indeklemningssyndrom i skulderen.

Årsager til indeklemningssyndrom i skulderen.

• Indeklemningsyndrom i skulderen kaldes også impingement syndrome. Den beskrives ofte som intern eller ekstern, afhængig hvor og hvilke strukturer der er påvirket. Indeklemning kan opstå ved hyppig belastning af skulderen med armen over vandret. Tilstanden er hyppig i kastesport, svømning og i jobs hvor armen hyppigt løftes, eksempelvis maler.
  • Ekstern afklemning er mekanisk afklemning af bløddelene i mellemrummet mellem skulderbladets øvre knoglefremspring (acromion) og overarmsknoglen.
  • Ved intern indeklemningssyndrom i skulderen, klemmes en eller flere af styresenerne mellem ledhovedet og ledlæben, som er en slags menisk i skulderen. Dette giver smerter og irritation af senerne og kan føre til langvarige gener.
  • Afklemning af bløddelene kan også opstå sekundært hvis man har manglende muskulær kontrol omkring skulderbladet og/eller instabilitet i skulderleddet.

Det er dog vigtigt at understrege at smerterne ofte ikke kun stammer fra en struktur der bliver klemt og at mange faktorer kan spille ind på hvorfor du har indeklemningssyndrom i skulderen. Tilstanden betegnes også som subacromiale smerter, da det mere refererer til hvor smerterne er, end hvilken struktur der er årsagen til smerterne.